♥UKHUWAH♥

October 23, 2010

SOLAT DARI SUDUT KESIHATAN

1) Berdiri (anggaran masa:60 saat)
Berdiri cara ini merupakan istirihat yg sempurna.Ini kerana otot2 di bahagian atas dan bawah belakang badan di rehatkan,cara ini juga dapat menghindarkan sakit tulang belakang dan membentuk personaliti fizikal yg sihat. Pandangan mata di tajamkan dengan memfokus lantai di tempat sujud.bahagian atas dan bawha pusat otak di satukan untuk tujuan yg satu iaitu menghadap Allah.. Seterusnya akal, jiwa dan perasaan di bawa bersama menghayati bacaan alFatihah..Bacaan itu akang merangsang, membersih dan menguatkan jantung, thyroid, kelenjar pineal, pituitary, buah pinggang, dan paru2.


2) Rukuk (anggaran masa:12 saat).

Dalam situasi ini, darah di pam ke bahagian dada.otot2 di bahagian bawah belakang badan, paha dan betis akan tertarik sepenuhnya di samping menegangkan oto2 di perut, abdomen dan buah pinggang,Ini akan memberi kesan yg baik pada keseluruhan personaliti fizikal dan rohani.


3) iktidal (anggaran masa: 5 saat).
Semasa bangun dari rukuk (iktidal), darah pada bahagian dada tadi akan kembali ke seluruh badan, membawa bersamanya toksin (racun dalam badan) ke hujung kaki dan tangan. Pada masa yg sama, fikiran menjadi tenang dan badan akan terasa rehat.



4) sujud (anggaran masa 12saat)
Posisi sujud ini mempercepatkan pengaliran darah ke bahagian atas badan, terutamanya pada bahagian kepala(mata, telinga, hidung) dan paru2. Darah yg berkumpul ini akan membersihkan kelebihan kandungan toksin di kepala. Keistimewaan bagi ibu-ibu yg hamil ialah mengukuhkan kedudukan janin dalam rahim dan memudahkan proses kelahiran bayi. Lutu yg membentuk sudut tepat dapat menguatkan perut dari menggeleber. Sujud dalam beberapa saat akan membersihkan rongga pernafasan dan sistem pengaliran darah serta sistem saraf. Menyeimbangkan sistem saraf simpatetik dan saraf para-simpatetik.

5) Duduk
Posisi jari kaki yg berlipat (termasuk juga cara melipatkan kaki ketika sujud) merupakan kaedah pengurutan refleksi terhadap saraf mata, saraf telinga, saraf di tengkuk dan keseluruhan bahagian kepala, Ini membantu dalam mengatasi masaalah sakit pada bahagian kepala. Cara jari di lipat juga kana membantu pembuangan toksin dalam hati dan menguatkan gerakan peristalsis usus besar. Ia juga membantu penghadaman makanan dengan menolak bahan makanan ke bawah.

wallahualam

No comments: